Leśne przedszkolaki
Leśne przedszkola w Polsce są jeszcze ciekawostką (jest ich 27), ale w krajach skandynawskich, w Niemczech, Czechach czy Szwajcarii są od lat bardzo popularne. Ich ideą jest wychowanie dzieci w bliskim kontakcie z przyrodą, 80% czasu dzieci spędzają na dworze, 20% w pod dachem. Dzieje się tak niezależnie od pory roku i pogody. Wieloletnie doświadczenia takich przedszkoli pokazują, że takie warunki są bardzo korzystne dla dzieci, wpływają zarówno na rozwój fizyczny, w tym motoryka mała i duża, jak i psychiczny (dzieci są samodzielne, osiągają w testach wysokie wyniki). Aktywność w otoczeniu natury sprzyja korzystnie wpływa na samopoczucie[1].
Ściółka przy przedszkolu
Popularność tego modelu przedszkolnego w Skandynawii jest faktem, nie dziwi zatem, że w Finlandii przeprowadzono badania nad wpływem ściółki leśnej na zdrowie dzieci. Wyniki badania zostały opublikowane w „Sience Advances”. W ramach badania przez miesiąc przedszkolaki z wybranych placówek biegały po placach zabaw z leśną ściółką (trawa, wrzosy, krzewinki) i były zachęcane do opieki nad roślinami, inna grupa z tego samego miasta była wyprowadzana na codzienne wycieczki do lasu. Grupa kontrolna z kolei bawiła się na zwykłych placach zabaw, na których przeważał beton. Badania pokazały, że dzieci bawiące się na ściółce pięć razy w tygodniu miały zdrowszą florę bakteryjną w przewodzie pokarmowym i na skórze, zwiększoną liczbę limfocytów T i pozytywne zmiany w markerach immunologicznych w porównaniu do dzieci bawiących się na zwykłych placach zabaw[2].
Wychować lepszych ludzi
Oprócz bezpośrednich korzyści zdrowotnych kontakt z naturą i aktywność na świeżym powietrzu w dzieciństwie ma wpływ na późniejsze postawy wobec środowiska. Dorośli wychowywani w taki sposób są bardziej świadomi potrzeb natury i zachowują się w sposób bardziej odpowiedzialny wobec przyrody, ale też innych ludzi. Wykazują też większą aktywną troskę o środowisko. Leśne przedszkola są też sposobem na zespół deficytu natury[3].
Zarówno wyniki badania jak i doświadczenia leśnych przedszkoli wskazują na korzyści płynące z obcowania z naturą. Koszt wprowadzenia roślin i leśnej ściółki na place zabaw przedszkolnych jest stosunkowo niewielki, a korzyści tak dla zdrowia jaki i rozwoju psychofizycznego dzieci mogą być znaczne. Do tego daje szansę na wychowania bardziej odpowiedzialnych ludzi. Zanim place zabaw pokryją się leśnymi ściółkami, zachęcamy do jak najczęstszych wizyt w lesie.
[1] https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/16144/1/Christ_Lesne_przedszkola.pdf
[2] Za: Justyna Diaków, geolog, warsztatowiec w Hydropolis Wrocław, prowadząca profil edukacyjny na Instagramie Pani Geolog https://www.instagram.com/p/C0WG-wpIr8i/?igshid=NGEwZGU0MjU5Mw%3D%3D
Na podstawie: Roslund, M. I., Puhakka, R., Grönroos, M., Nurminen, N., Oikarinen, S., Gazali, A. M., ADELE Research Group. (2020). Biodiversity intervention enhances immune regulation and health-associated commensal microbiota among daycare children. Science advances, 6(42), eaba2578.
[3] https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/16144/1/Christ_Lesne_przedszkola.pdf